Wird im Zuge der Leistungsbeurteilung auch die Sprachkompetenz bewertet? (Teil 2)

Nein. Für die Leistungsfeststellung und -beurteilung sind nur die fachlichen Kenntnisse der Schülerin/des Schülers im jeweiligen Unterrichtsgegenstand, nicht jedoch ihr/sein sprachliches Ausdrucksvermögen in der Fremdsprache heranzuziehen. (CLIL-Leitfaden für die Umsetzung an HTLs, Herbst 2016, S. 13 bzw. Handreichung zur Umsetzung von CLIL an Höheren land- und forstwirtschaftlichen Schulen, Nov. 2017, S. 13)

Oder anders gefragt: What about assessing a student when speaking?  He/she constantly uses the wrong 3rd form of „go“. Shall we correct him/her, or is this counterproductive when it comes to learning a language by using it?

“If fluency is the key, don’t interrupt free speaking, as the main aim is most likely to be to speak, not be accurate. Also, I think in most of these classrooms the focus is on the content and the language is a tool. My advice for any attempts at assessment, use assessment formatively and so to inform further teaching and learning. So, if your students repeatedly misuse ‚3rd person S‘, note it somewhere, and then add it to your ‚language space‘ visible in the room and later dedicate 5 minutes to discussing just this point to the whole class.

It can be counterproductive to stop a learning sequence to focus on accuracy when the aim of the sequence is doing something else, not focusing on being accurate.” (Keith Kelly, CLIL Trainer, im CEBS-Sprachenforum 5, 17/10/17)

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