Kann CLIL auch in BAfEPs zum Einsatz kommen?

Ja, natürlich. CLIL wurde inzwischen in allen Lehrplänen berufsbildender höherer Schulen verankert. In HTL und HLFS gilt CLIL als verpflichtendes Element des Lehrens und Lernens, in allen anderen Schultypen erfolgt die Verwendung auf freiwilliger/schulautonomer Basis. Der Lehrplan für BAfEPs erklärt die Zielsetzung so:

Um gesellschaftlichen und globalen Entwicklungen Rechnung zu tragen, ist die Verwendung der Fremdsprache als Arbeitssprache oder Integriertes Fremdsprachenlernen (Content and Language Integrated Learning – CLIL) anzustreben. Integriertes Fremdsprachenlernen und -lehren hat so zu erfolgen, dass die Lernenden einerseits bei der Herausbildung von Wissen und Fähigkeiten (fachlicher Bereich), als auch andererseits beim Erwerb von sprachlichen und kommunikativen Kompetenzen (sprachlicher Bereich) unterstützt werden. (BGBl. II – Ausgegeben am 27. Juli 2016 – Nr. 204, S. 7)

Oder anders gefragt: Colleges for Nursery Education, an ideal “playground” for CLIL?

Yes, for sure, though CLIL is more than just a game. All the subjects like Geography, Biology, etc. are as suitable for CLIL as in any other vocational college, job-related subjects like Pedagogy even more so. I´d assume that students at these colleges having experienced CLIL in their own lessons might be much more at ease when being asked to foster English in kindergarten later. And this, for sure, is worth trying. The kids will love it, and love you too.

In Children Learning English: From Research to Practice (IATEFL YTL Special Interest Group) Carl Edlund Anderson et al. describe the characteristics of early childhood language education as follows:

At the infant and toddler stage(s) it is recommended that teachers focus on normal development, use repetition and imitation, stimulate senses and allow for play and manipulation of objects, /…/ need to build trust, continue allowing them to manipulate objects, use positive reinforcement, encourage questions, provide simple drawings and stories, and stimulate the senses (Santrock, 2005). /…/ Given that these learners are focused mainly on performing actions, activities (such as playing, singing, drawing and building models) of their performance can be highly appropriate and effective.

Sounds like good kindergarten practice, doesn´t it?

For more information, get in touch with your online CLILvoc coach, please.

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