Kann CLIL alle sprachlichen Fertigkeiten gleichermaßen fördern?

Prinzipiell ja. Die Praxis hat gezeigt, dass viele CLIL-Lehrer/innen eher das Sprechen sowie das Lesen und Hören in den Vordergrund rücken und dem Schreiben somit eine geringere Bedeutung zukommt. Kommunikation steht immer im Zentrum des CLIL-Unterrichts, viele Aktivitäten im CLIL-Unterricht sind daher als peer-to-peer activities konzipiert, d.h. Schüler/innen arbeiten mit Schüler/innen zusammen, in Partnerarbeiten, in Gruppenarbeiten etc. Das Schreiben, meist als Einzelarbeit angelegt, bietet für dieses kollaborative und interaktive Arbeiten weniger Möglichkeit, das Schreiben rückt somit oft in den Hintergrund.

Oder anders gefragt: The last lesson plan shown here presented tasks for speaking, watching a video, note-taking … what about writing, no good for CLIL at all?

Good for CLIL too, for sure. Many students (and teachers) shy away from writing though, it is thought to be hard work, is expected to be correct both in terms of grammar and spelling and is considered to be a rather lonesome job … right?

Needn´t be this way, of course. WASP-CLIL – Writing in the academic subject Pedagogy through a genre-based CLIL methodology, a project introduced at the CLILvoc 2020, showed the results of a two-year research project which pursued three goals: the development of CLIL-writing tasks for the subject Pedagogy (at a college for early childhood education, i.e. BAfEP), the development of teaching instructions for CLIL teachers and the impact of these activities on the students’ subject specific writing skills. The factors students found encouraging, how they reacted to English writing tasks in the subject Pedagogy and how this effects a teacher’s CLIL-methodology as well as some best-practice examples for writing activities were presented. If you want to see/read more about this project, visit the CLILvoc 2020 conference proceedings.

And encouraging that is indeed. So why not give it a try? It´s all about communication, and that´s what CLIL is all about too, isn´t it? Writing in CLIL, it´s worth it, I´m sure.

For more information, get in touch with your online CLILvoc coach, please.

Kommentar verfassen

Trage deine Daten unten ein oder klicke ein Icon um dich einzuloggen:

WordPress.com-Logo

Du kommentierst mit Deinem WordPress.com-Konto. Abmelden /  Ändern )

Twitter-Bild

Du kommentierst mit Deinem Twitter-Konto. Abmelden /  Ändern )

Facebook-Foto

Du kommentierst mit Deinem Facebook-Konto. Abmelden /  Ändern )

Verbinde mit %s