Auf den CLIL-Zug aufspringen, aber wie? (Teil 1)

Einstiegshilfen bereitstellen, Potenziale ausloten, Soft CLIL … Tipps und Tricks aus Theorie und Praxis, schön und gut, aber wo genau sollte man jetzt ansetzen?

Das Goethe-Institut nennt einige Voraussetzungen für die Entwicklung eines Curriculums mit dem CLIL-Ansatz:

  • Entscheidungsträger/-innen müssen den Mehrwert von CLIL-Unterricht erkennen. Erst dann kann sich auf schulischer Ebene etwas bewegen.
  • Die allgemeinen Informationen zum CLIL-Ansatz müssen für die Entscheidungsträger/-innen in der jeweiligen Landessprache vorliegen.
  • Eine curriculare Anbindung kann nur erfolgen, wenn insbesondere die Schulleiter/ -innen überzeugt werden.
  • Der Umfang von CLIL-Angeboten sollte mindestens bei 1-2 UE pro Woche liegen.
  • CLIL-Projekte müssen langfristig angelegt sein.

Oder anders gefragt: Hop on the CLIL train, how to?

Though it says, “No risk, no fun”, I´d highly recommend starting slowly and carefully, create risk-free zones for both teachers and learners … and don´t overdo it.

Patrick de Boer, maths teacher and CLIL trainer from the Netherlands, clearly says, “Do not try to do everything at once. Too often I hear teachers who want to implement everything in a few weeks, stressing out just thinking about it. Once you have built a repertoire of activities and feel confident in using them, you can start developing further as a CLIL teacher.

One more thing: I mention creating or implementing an activity in your lesson as if it is something ‚extra‘. And I honestly feel that that is the best way to start, because it gives you a feel of what is expected of CLIL teachers. However, adjusting these activities to make them part of your lessons and integrating them in your curriculum is the eventual goal.

CLIL is not something extra. CLIL is a way of teaching that involves both language and content.” (Read more … https://www.clilmedia.com/how-to-start-with-clil/)

Tell me if you want to know more about this in the Austrian context, want to discuss pre-conditions for implementing CLIL, school management being involved, teachers hopping on the CLIL train and more.

For more information, get in touch with your online CLILvoc coach, please.

Kommentar verfassen

Trage deine Daten unten ein oder klicke ein Icon um dich einzuloggen:

WordPress.com-Logo

Du kommentierst mit Deinem WordPress.com-Konto. Abmelden /  Ändern )

Twitter-Bild

Du kommentierst mit Deinem Twitter-Konto. Abmelden /  Ändern )

Facebook-Foto

Du kommentierst mit Deinem Facebook-Konto. Abmelden /  Ändern )

Verbinde mit %s