Kann die Anwendung von CLIL-Methoden meinen Unterricht nachhaltig verändern?

Unabhängig davon, in welcher Sprache Sie unterrichten, werden jene Methoden, die den CLIL-Unterrichtenden besonders am Herzen liegen, wie z.B. die unterschiedlichen Scaffolding-Techniken, aber auch die Beachtung der Taxonomiestufen nach Bloom, Ihren Unterricht maßgeblich beeinflussen. Viele CLIL-Unterrichtende, die in CLIL-Kursen erstmals damit in Berührung gekommen sind, wenden diese Methoden in der Folge auch in ihrem “nicht-CLIL-Unterricht”, d.h. Unterricht in der nationalen Unterrichtssprache, an. Die Methoden an sich sind sprachen-unabhängig und daher vielfältig anwendbar.

Oder anders gefragt: Does CLIL change my teaching in general?

Yes, it does. Many CLIL teachers feel that their teaching has been different since they started to take care of scaffolding techniques, Bloom´s taxonomy and other elements the CLIL people keep talking about. During the last CEBS webinar “21st century skills: Introduction & Focus on Collaboration” in October, a group of teachers said, “We want to change our teaching method as follows: Less theory, more practical, genuine preparation for work life. Less technology (healthy usage), more face-to-face, situation-based action and interaction. MINDFULNESS is an essential teacher in this context. There should always be time for reflective moments, appropriate feedback in order for students to feel comfortable in their skills and to reach all their channels.“ (Thanks again for this wonderful comment.)

This is exactly what CLIL is all about too. Don´t you think so?

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